Вас вітає чарівна Верховинщина!

ПРОЕКТ  - СТАТУТ територіальної громади селища ( в редакції громадської організації  «Коло»  )

Проект громадської організації  «Коло»

«ЗАРЕЄСТРОВАНО»                                                                                «ПРИЙНЯТО»       

Верховинським районним                                            Загальними зборами територіальної

управлінням юстиції                                                      громади смт.Верховина

Івано-Франківської області                                           Протокол №1 від ..................... року

Наказ № ___ від _____ року                                          Голова зборів  ________

Начальник  Верховинського РУЮ                                Секретар зборів ________

         _________  В.Д.Кошелюк

 

 

 

СТАТУТ

ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

СМТ. ВЕРХОВИНА

ВЕРХОВИНСЬКОГО РАЙОНУ

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

смт.Верховина

2016 рік.

 

Статут територіальної громади смт. Верховина (далі - Статут) розроблено за дотриманням норм Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування, Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 р. № 280/97 - ВР, інших законів України і визначає основи життєдіяльності територіальної громади смт.Верховина Верховинського району Івано-Франківської області, здійснення нею місцевого самоврядування з урахуванням історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей місцевого самоврядування, з метою забезпечення її соціально-економічного розвитку, збереження і примноження досягнень і традицій.

 

РОЗДІЛ І

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

 

Стаття 1. Правові основи Статуту

1. Цей Статут є основним нормативно-правовим актом територіальної громади смт.Верховина Верховинського району Івано-Франківської області, прийнятий відповідно до Конституції України, Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 р. № 280/97 - ВР, Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Законом України від 15.07.1997 р. № 452/97-ВР та іншими законами України.

2. Статут діє на території територіальної громади смт. Верховина і має вищу юридичну силу щодо інших актів органів і посадових осіб місцевого самоврядування.

3. Предметом відання Статуту є основні аспекти здійснення місцевого самоврядування на території територіальної громади смт Верховина.

4. Виходячи з норм Цивільного кодексу України, територіальна громада смт. Верховина є юридичною особою публічного права. Юридична особа - територіальна громада смт. Верховина наділяється цивільною правоздатністю, дієздатністю та може бути позивачем та відповідачем у суді.

5. Головні повноваження і функції територіальних громад визначаються Конституцією та Статутом. Законами держави можна лише розширити повноваження територіальних громад.

 

Стаття 2. Історія виникнення територіальної громади смт. Верховина

(Текст цієї статті міститься у проекті статуту запропонованому селищною радою, а також  прохання до мешканців Верховини – вносьте свої пропозиції).

Стаття 3. Офіційні символи

1.Територіальна громада смт. Верховина має свою символіку: герб, прапор.

2.Зміст, опис і порядок офіційного використання символіки територіальної громади смт. Верховина визначаються окремими Положеннями.

 

Стаття 4. Святкові та пам'ятні дати

1. Святкування загальнодержавних, професійних і релігійних свят, пам'ятних дат, дня селища територіальної громади смт. Верховина є основою злагоди, взаєморозуміння та підтримки членів громади, збереження її історичних і національних традицій.

2. День смт. Верховина визначається рішенням загальних зборів мешканців смт. Верховина.

 

РОЗДІЛ II

МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ В СЕЛІ

 

Стаття 5. Система місцевого самоврядування

1. Первинним суб’єктом місцевого самоврядування і основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада селища (ст. 6 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” від 21.05.1997 р. № 280/97 - ВР (далі Закон).

2. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою селища безпосередньо в межах прав, наданих їй Конституцією, цим Статутом та законами України, окрім повноважень, які вона делегує своєму представницькому органу - селищній раді чи іншому представницькому чи виконавчому органу, зокрема Комітету громадських представників, Комітету присяжних (ст. 140, 141, 143 Конституції України; ст. 6 Європейськоï хартіï місцевого самоврядування).

Коментар: право громади створювати будь-які адміністративні структури гарантується ст. 6 Європейськоï хартіï місцевого самоврядування.

 

Стаття 6. Взаємовідносини органів державноï влади та місцевого самоврядування

1. Органи і посадові особи державної влади на території селища не мають права втручатися в законну діяльність органів і посадових осіб місцевого самоврядування, крім випадків, передбачених законодавством.

2. Взаємовідносини органів та посадових осіб місцевого самоврядування селища з органами державної влади, діяльність яких поширюється на територію селища, базується на засадах поєднання інтересів територіальної громади та держави, співробітництва й взаємодопомоги, забезпечення здійснення завдань її соціально-економічного та культурного розвитку.

3. Обмеження права територіальної громади на місцеве самоврядування можливе лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану ( ст.21 Закону).

 

Стаття 7. Обов'язковість рішень, прийнятих територіальною громадою селища

      1. На території громади смт. Верховина всі рішення територіальної громади, прийняті у відповідності зі Статутом, є обов’язкові для розгляду і виконання органами і посадовими особами місцевого самоврядування.

Коментар: згідно зі ст. 140 Конституціï Украïни місцеве самоврядування є конституційним правом територіальноï громади.

 

Стаття 8. Відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування перед територіальною громадою

1. Органи та посадові особи місцевого самоврядування є підзвітними, підконтрольними і відповідальними перед територіальною громадою.

Вони періодично, але не менш як чотири рази на рік, інформують громаду про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку, бюджету селища, з інших питань місцевого значення, звітують перед територіальною громадою про свою діяльність.

2. Територіальна громада в будь-який час може достроково припинити повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування, якщо вони порушують Конституцію, Статут громади або закони України, обмежують права й свободи громадян, не забезпечують здійснення наданих їм законом повноважень.

3. Порядок і випадки дострокового припинення повноважень органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються чинним законодавством та цим Статутом.

4. Державний контроль за діяльністю органів і посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, що не суперечать Конституції України, і не повинен призводити до втручання органів державної влади чи їх посадових осіб у здійснення органами місцевого самоврядування, наданих їм повноважень.

5. Органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність у разі порушення ними Конституції або законів України. Органи та посадові особи місцевого самоврядування з питань здійснення ними делегованих повноважень органів виконавчої влади є підконтрольними перед громадою.

6. Спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування вирішуються у встановленому законодавством порядку.

 

РОЗДІЛ III

ФОРМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА ЧЛЕНІВ ТЕРИТОРІАЛЬНОÏ ГРОМАДИ НА УЧАСТЬ

У МІСЦЕВОМУ САМОВРЯДУВАННІ

 

Стаття 9. Членство у громаді

1. Територіальну громаду селища (далі - територіальну громаду) складають жителі, які постійно проживають на її території(ст.1 Закону) За рішенням загальних зборів жителів смт. Верховина, членом територіальної громади може бути кожний громадянин України, який має на території громади нерухоме майно (спадкоємці майна жителів, які проживають чи проживали на території громади).

 

Стаття 10. Форми та гарантії реалізації права членів територіальної громади на участь у здійсненні місцевого самоврядування

1. Територіальна громада смт. Верховина бере на себе відповідальність і здійснює безпосередньо самоврядування через загальні збори жителів та представників громадян або через створені нею представницькі або виконавчі органи.

2. Форми участі членів територіальної громади в місцевому самоврядуванні передбачені чинним законодавством.

3. Перелік форм участі жителів села у здійсненні місцевого самоврядування, визначений цим Статутом, не є вичерпним.

4.Органи та посадові особи місцевого самоврядування сприяють становленню нових форм участі жителів села у здійсненні фукнкціонування місцевого самоврядування.

 

Стаття 11. Загальні збори громадян

1. Загальні збори членів громади селища - це збори членів територіальної громади та (або) представників громадян, які проводяться в межах села та є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення (ст. 8 Закону, постанова ВР України №  3748-12 від 17.12.1993р).

2. До компетенції загальних зборів громадян належить:

розгляд будь-яких питань, віднесених до відання місцевого самоврядування, в межах Конституції України та законів України, внесення пропозицій відповідним органам і організаціям;

заслуховування звітів селищного голови, посадових осіб місцевого самоврядування селища, керівників підприємств, установ і організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади;

утворення органів самоорганізації населення;

прийняття статуту територіальної громади та внесення змін до нього;

встановлення місцевих податків і зборів, оголошення місцевих добровільних позик;

розгляд питань про найменування, перейменування вулиць, провулків, скверів, парків;

розгляд питання проведення місцевого референдуму;

обговорення та вирішення інших питань місцевого значення, що зачіпають інтереси територіальної громади.

3. У роботі загальних зборів громадян беруть участь члени територіальної громади, які досягли 18-тирічного віку і не визнані судом недієздатними.

 

4. Загальні збори громадян скликаються в міру необхідності, але не  менш як один раз на рік, і є правомочними за умови присутності на них не менше половини членів територіальної громади безпосередньо та (або) через своїх представників.

5. Збори скликаються головою територіальної громади, Комітетом громадських представників, селищним головою або селищною радою або на письмову вимогу 10% членів територіальної громади.

6. Рішення про скликання зборів доводиться до відома громадян, які проживають на відповідній території,  не  пізніше як за 5 днів до їх проведення із зазначенням часу скликання,  місця проведення  зборів, питань, які  передбачається внести на їх обговорення.

7. При розгляді і вирішенні питань збори керуються Конституцією України, законами України, а також цим Статутом.

8. Селищний голова, селищна рада та її виконавчі органи сприяють підготовці проведенню зборів громадян, надають їх учасникам необхідні приміщення, матеріально-технічні засоби, інформаційні та довідкові матеріали за потребою.

9. Загальні збори територіальної громади селища, засідання Комітету громадських представників, сесії селищної ради, громадські слухання, відкриті зустрічі проводяться, як правило, по неділях з 15:00 до 20:00 години.

У жовтні проводяться загальні збори територіальної громади селища з питання прийняття програм соціально – економічного та культурного розвитку селища, бюджету територіальної громади селища на наступний рік.

10. Порядок проведення загальних зборів громадян визначається цим статутом.

 

Стаття 12. Участь у роботі органів місцевого самоврядування

1. Члени територіальної громади можуть бути присутніми на засіданнях селищної ради.

2. Члени територіальної громади мають право брати участь у засіданнях Комітету громадських представників.

3. Перелік форм участі жителів села у здійсненні місцевого самоврядування, здійснюється відповідно до Статуту та чинного законодавства України, що не суперечить Конституції України.

 

Стаття 13. Соціально - політичні конфлікти і шляхи їх подолання

1. Органи місцевого самоврядування дотримуються у своїй діяльності принципів громадянського миру та злагоди між членами територіальної громади, захисту прав, поваги гідності й інтересів різноманітних соціальних, етнічних і релігійних груп громадян.

2. У передбачених законодавством випадках конфлікти вирішуються в судовому порядку або за згодою сторін на засіданнях Комітету присяжних територіальної громади.

 

Стаття 14. Право членів територіальної громади на інформацію. Оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування

1. Члени територіальної громади мають право на одержання достовірної, об'єктивної і повної інформації щодо роботи органів і посадових осіб місцевого самоврядування.

2. Оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування відбувається шляхом їх опублікування у місцевих засобах масової інформації та через електронні засоби масової комунікації.

3. Рішення органів місцевого самоврядування обов’язково вивішується  на дошках оголошень.

 

РОЗДІЛ IV

ПОВНОВАЖЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ ТА ЇÏ ОРГАНІВ

 

Стаття 15. Повноваження територіальноï громади та ïï органів

      1. Територіальна громада смт. Верховина  здійснює  повноваження (а також може делегувати такі повноваження спеціальним дорученням у відповідності з вимогами Цивільного кодексу органу місцевого самоврядування) безпосереднього управління майном, що є в ïï власності відповідно до статті 142 Конституціï Украïни; затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку і контролю їх виконання; затвердження бюджету відповідних адміністративно-територіальних одиниць (власником коштів якого вона є) і контролю їх виконання; встановлення місцевих податків і зборів; забезпечення проведення місцевих референдумів; утворення, реорганізації та ліквідації комунальних підприємств, організацій і установ, а також здійснення контролю за їх діяльністю; вирішення інших питань місцевого значення.

      2. Територіальні громади реалізують своє право власності на землю, ліси та водні об'єкти безпосередньо або через органи місцевого самоврядування за спеціальним дорученням.

      3. Селищний голова, селищна рада, виконком Верховинської селищної ради можуть приймати рішення лише в рамках делегованих повноважень.

      4. Верховинський селищний голова є головою представницького органу територіальної громади, визнається головною посадовою особою на території громади, але селищний голова є підзвітним, підконтрольним та відповідальний перед громадою (ст.75 п.1 Закону).

      5. Всі рішення сесії селищної  ради повинні бути донесені до комітету громадських представників смт. Верховина шляхом надання витягу з протоколу засідань сесії згідно Закону України “Про доступ до публічної інформації” від 13.01.2011 р. № 2939 - VI та ст. 40 Конституції України.

           6. Статус селищного голови, секретаря селищної ради, депутатів селищної ради, виконавчого комітету селищної ради та їх повноважень, визначені законодавством України                                                 7. Селищний голова, секретар та депутати зобов’язані прийняти присягу на вірність громаді.

Текст присяги на додатку.

      8. Всі пропозиції, ініціативи та запити громадян територіальної громади смт. Верховина та Комітету громадських представників цієї громади є обов’язковими для розгляду сесією Верховинської селищної ради за участю представників громади смт.Верховина (ст.13 п.3 Закону).

      7. Голова та члени комітету громадських представників, інших комітетів  обираються на загальних зборах громади. Голова територіальної громади та члени Комітету громадських представників, члени інших комітетів громади можуть бути переобрані у будь-який момент на загальних зборах громади. Голова територіальної громади та члени Комітету громадських представників обираються терміном на  1(один) рік.

 

Стаття 16. Комітет громадських представників та голова територіальноï громади

      1. Комітет громадських представників територіальної громади – це члени громади селища, які добровільно і на безоплатній основі виявили бажання працювати на благо громади, жертвувати на суспільні потреби  свій час, розум і працю та обрані на загальних зборах громади більшістю голосів.  Головою територіальної громади може бути мешканець смт. Верховини обраний більшістю голосів на загальних зборах територіальної громади. Очолює Комітет громадських представників. Голова громади має право обирати собі заступника та секретаря із членів Комітету громадських представників на його засіданні. В разі необхідності Комітет громадських представників може залучати до роботи експертів потрібної спеціалізації чи фаху. Голова територіальної громади приймає присягу , що працюватиме на користь громади, неухильно дотримуючись законодавства України.

 

РОЗДІЛ V

МІСЦЕВЕ ПЛАНУВАННЯ

Стаття 17. Місцеве планування і контроль за економічним розвитком територіальної громади смт. Верховина.

 

1. Територіальна громада бере безпосередньо участь у розробці генерального плану забудови селища (ст. 18 Закону).

2. Територіальна громада  забезпечує контроль за дотриманням правил оренди пайових земель, водних ресурсів, недопускання погіршення якості землі та дотримання умов договорів оренди.

      3. Територіальна громада визнає за собою право участі при укладенні договорів оренди комунальної власності органами місцевого самоврядування – селищною радою, а також безпосередньо укладати договори співпраці, договори оренди комунальної власності, розбудови кооперацій.

      4. Територіальна громада має право укладати договори на збирання врожаю з лісів громади, відкривати пункти по збуту сільськогосподарської продукції громадян, організовувати забезпечення селян доброякісним насінням, тощо (ст. 60 п. 3 Закону).

      5. Кожний учасник територіальної громади  смт. Верховина зобов’язується відпрацювати на благо територіальної громади безоплатно 1 день на рік по благоустрою рідного села.

 

РОЗДІЛ VІ

МАЙНО ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

 

Стаття 18.  Право власності територіальної громади

      1. Територіальній громаді смт.Верховина належить право власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти,  а також об’єкти спільної власності територіальних громад, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

      Об’єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальної громади і передані іншим суб’єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади смт. Верховина ( ст.21 Закону, п. 1,2 ст. 60 Закону).

      2. Територіальна громада укладає угоди з підприємствами, фізичними та юридичними особами, котрим може здавати в оренду майно, що знаходиться у власності територіальної громади; отримувати благодійну допомогу та залучати її для вирішення проектів в інтересах територіальної громади смт. Верховина (ст.18 Закону).

      3. Територіальна громада смт. Верховина безпосередньо або через Комітет громадських представників територіальної громади контролює угоди (договори) органів місцевого самоврядування – селищної ради з підприємствами, установами, фізичними та іншими юридичними особами, про право володіння комунальним майном, що належить територіальній громаді смт. Верховина.

РОЗДІЛ VІІ

ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Даний статут обговорений та прийнятий на загальних зборах селищаВерховина Верховинського району Івано-Франківської області .................. 2016 року ( Протокол № 1).

2. Статут зберігається у трьох ідентичних примірниках, один  з яких - в селищній раді, один – в органі, що здійснив його реєстрацію (якщо громада матиме таку потребу для усунення перешкод для безпосереднього ведення господарської діяльності), один – в голови територіальної громади.

3. Реєстрація статуту чи його затвердження органом місцевого самоврядування не є обов’язковою, оскільки головні повноваження і функції територіальних громад визначаються Конституцією та цим Статутом. Водночас, законом територіальним громадам може бути надано додаткові повноваження і функції для спеціальних цілей (Ст. 4. Європейської хартії місцевого самоврядування). З метою ефективної взаємодії з органом місцевого самоврядування статут може подаватися на затвердження на пленарному засіданні селищною радою більшістю голосів депутатів від загального складу ради та у подальшому реєструватися в місцевому органі державної реєстрації. Статут  може подаватися для реєстраціï безпосередньо головою територіальноï громади на підставі рішення загальних зборів громади.

4. Зміни та доповнення до  Статуту вносяться  в порядку, передбаченому для прийняття  Статуту.

      5. Контроль за виконанням Статуту здійснюють селищна рада, селищний голова, Комітет громадських представників, голова Комітету громадських представників, інші органи та особи, в порядку передбаченому Статутом  та чинним законодавством України.

 

Голова зборів      _________________

 

 

Секретар зборів   ___________________ 

Серпень 2016
П В С Ч П С Н
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4